Programozott csukapergetés

Nincs még egy olyan ragadozóhalunk, melynek megfogásához annyi fajta műcsalit lehetne bevetni, mint a csuka horgászatánál. Támolygó-, körforgóvillantók, wobblerek, twisterek, gumihalak, legyek és számtalan nevenincs furcsa kreálmány, a vízfelszíntől a fenékig.  A csukák mindenre vevők, mindent megesznek. Kíváncsi és agresszív természetük teszi horgászatukat annyira változatossá és széppé.

A nagy műcsali kavalkád azonban a legnagyobb kihívást is jelenti egyben a horgász számára, mert gyakran csak egy konkrét csali működik. Persze minden esetben lehet fogni ezzel-azzal egy-egy „önfeláldozó” példányt, de ha megtaláljuk a napi favoritot, akkor számottevően több halat zsákmányolhatunk. Vannak ugyan általános érvényű megfigyelések, mint például, hogy a nyár a körforgók, az ősz a támolygók, a tél pedig a gumik ideje, és még sorolhatnám. Mindig akadnak azonban kivételek, amik rendre meggyengítik a felállított szabályokat.

Körforgók

1. programpont

Próbáljuk meg először a 3-as, 4-es méretű körforgókat, aztán haladjunk a számozásban lefelé, és fölfelé is.

A megfelelő csali megtalálása azért sem könnyű, mert a csukák ízlése vízről vízre különböző. Így ugyanabban az időben az egyik vízen szinte csak a támolygót eszik, a másik vízen pedig a körforgó, vagy egy intenzíven mozgó crankbait hoz több halat.

Kopogós körforgók

2. programpont

Némely körforgó teste úgy van kialakítva, hogy a húzás közben folyamatosan kopog. Ezeket kezeljük külön a többi villantótól, de mindenképp próbálkozzunk velük!

Részemről, ha csukázni megyek egy napra, akkor három, dobozokkal szakadásig tömött táskával indulok, melyek tartalmazzák a már csukát látott csalikat, és azokat is, amik még talán vízhez sem értek. Ezen felül mindig van egy külön dobozkám, amibe az újdonságok kerülnek. Ezek számomra igazi csemegék, rendszerint kellemes meglepetéseket okoznak. Egy amerikai profi pergető horgász szerint:”Minél kisebb a táskád, annál profibb horgász vagy”.

Támolygók

3. programpont

A támolygók lassú csali vezetést tesznek lehetővé, így a táplálkozó csukák kedvencei. Részesítsük előnyben a könnyebbeket, és próbáljunk ki több különböző formájú és színű darabot!

Ezek alapján én még nagyon az út elején járok, de azt meg kell hagyni, hogy van igazság a kijelentésében. A csukahorgászat második napján, amikorra már sikerül meghatározni a működő csalikat, akkor valóban nekem is csak egy kis dobozka kerül a válltáskámba, a legjobban működő csalikkal, és beszakadás esetére a pótpéldányokkal.

Jerkek

4. programpont

A jerk csalik nem mindig működnek, de ha igen, akkor mindig a nap favoritjai közé tartoznak.

Tudom, hogy vannak olyan pergető horgászok, akik egyfajta műcsalira esküsznek, és minduntalan azt dobálják. Meg is fogják vele a maguk halát azokban a szituációkban, amikor épp az általuk használt csalira van a csukáknak gusztusa. Amikor pedig nem fognak semmit, akkor jönnek az ismert szlogenek, hogy nem eszik, beljebb, feljebb, arrébb húzódtak, vagy lehorgászták a vizet. A csukák azonban az esetek túlnyomó részében ott vannak ilyenkor is. Valóban igaz, hogy frontok esetén a csukák inaktívak. Szerintem a legkegyetlenebb migrénes fejfájás mellett fordulnak el minden a közelükbe érkező tápláléktól, vagy táplálék imitációtól. Azért legyen nálunk mégis sok fajta csali, mert amikor táplálkoznak a halak (na, nem zabálnak, hanem csak eszegetnek!) lehet, hogy fogunk két csukát a nap folyamán az imádott műcsalival. De ha tovább próbálkoznánk a csalik cserélgetésével, akkor akár 6-8 példányt is lencsevégre kaphatnánk.

Crankek

5. programpont

A crank bait-ek néhány vízen vernek mindent. Rendkívül széles a felhasználási területük. Nagyon jól vezethetők a sekély vízben, de a mélyre törő változataik is pótolhatatlanok.

A legjobb csali megtalálásának kulcsa, a hit! A kiszemelt terület szakszerű vallatásához hinnünk kell azt, hogy van is csuka a közelben. Ha nem hiszünk az adott vízrészben, akkor a csalit kapkodva, érzéstelenül vezetjük, ami a kudarc első hírnöke. Ha meggyőződéssel indítjuk útjára csalinkat, megtettük az első lépést a sikerhez. Ezután már csak a csalifajták szisztematikus cserélgetése marad mindaddig, amíg el nem érjük a kapásokat, rávágásokat.

Testnélküli körforgók

6. programpont

A test nélküli körforgók, rendkívül lassú vezetést engednek meg, de kicsi a hatótávuk. Érdemes Nanofil zsinórral szerelt készséggel dobálni, így valamivel meghosszabbítható a dobástávolság!

A legtöbb horgász ebben a fázisban hagyja abba a cserélgetést, és elégedetten nyugtázza, hogy megtalálta a „tutit”. Nagy hiba! Az érzékletesség kedvéért ezért használjuk a szisztematikus szó helyett, a „programszerűt”! Úgy képzeljük el ezt a fajta pergetést, mint egy víruskeresőt a számítógépünkön. Szép is lenne, ha az első vírus detektálása után a víruskereső elégedetten leállna, és nem keresné tovább a vírusokat az egész merevlemez területén. Ha a legfogósabb csalit akarjuk megtalálni, és nem érjük be részeredménnyel, akkor tisztességesen végig kell játszani a játékot!

Kis gumihalak

7. programpont

A kisebb-nagyobb gumihalak, twiszterek ellenállhatatlan vibrálással kelletik magukat. Próbáljunk ki több ólmozást is! Néha a szinte lebegő csali a fogós. Máskor a túlsúlyozott, és szinte monoton, agresszíven bevontatott csali kell csak a krokodilpofájúaknak.

A  közelmúltban egy kedvelt horgászvízre látogattam el, mert kíváncsi voltam, hogy a csukák épp milyen csalit hajlandók megtámadni. A gyorsabb haladás érdekében elhívtam Tamás barátomat is, kinek megérzései már számtalan esetben „vezettek minket be a célegyenesbe”. Az adott nap nem igazán volt alkalmas horgászatra, (éjszakai meleg frontra jött napközben egy erős hidegfront) sőt arra sem, hogy egyáltalán a szabadban eltöltsön az ember 8-10 órát. De mivel ezen a napon értünk rá, végig kellett nyomni a programot. Reggel még nyugodt, szélcsendes idő fogadott minket, és az elsőként bevetett támolygóra kaptam is pár nagyon finom érdeklődést. Fél órával a horgászat elkezdése után megérkezett egy 40-50 km/h-ás, szélbefújásokkal tarkított zápor, és csónakunkat parthoz vágta a szél. Egy órás kényszerpihenő után nagy nehezen átevickéltünk egy olyan helyre, ahol relatív szélcsendből tudtuk csalijainkat vezetni. A kisebb mélyedés, amit meghorgásztunk, már bizonyított számtalanszor, ezért erős hittel vontattuk – toltuk a csalikat. A programot két óra alatt „lefuttattuk”, de halakkal nem találkoztunk. Egyetlen érdeklődést egy kisebb gumi csalira kaptunk. A második programot a hullámok által habosra vert part medertörésén akartuk lejátszani. De miután 15 perc alatt sem sikerült a csónakot a betontömbökkel egy helyben tartani, feladtuk, és menekülőre fogtuk.

Újdonságok

8. programpont

Kedvenceim az újdonságok. A Savage Gear „Real Eal”-nek nagy jövőt jósolok. A farka a twisterektől eltérően nem monoton ritmusban veret. Elég a legapróbb lassítás, és a csali erős farokcsapással változtat ritmust. Ez a pont jelenti majd a csukák vesztét!

Csörgős vertik

9. programpont

A programot nem véletlenül a durván csörgő vertikális wobblerek zárják. Amikor semmi nem megy, akkor jönnek ők. Például nyári kánikulában, nappal! Ezeket a csalikat szerintem a csukák el akarják hallgattatni, mint ahogy mi is leütjük a fülünkbe zümmögő szúnyogot. Irgalmatlan erejű rávágásokra számítsunk!

A kikötőbe érve a szél egy hangyányit alább hagyott, így maradék erőnkkel, és kitartásunkkal nekiálltunk a reggel elindított program befejezésének. A következetes munka legnagyobb örömünkre meghozta gyümölcsét.

kt

Medgyasszay Csaba

Kevesebb, mint 1,5 óra alatt hat szép halat fogtunk, valamint legalább ennyi kapást tudtunk még elérni. Az egész napos szenvedést így egy tanulságos, és fantasztikus befejezéssel tudtuk zárni. Ezúton kívánom mindenkinek, hogy a tudatos és módszeres csalihasználat ilyen szép halakat, és élményeket eredményezzen!

A nap csalija!

A nap csalija. Ezen a napon a lassan vezetett, hirtelen mozdulatoktól mentes csali vezetés, és egy 6 cm-es gumihal hozta meg a kapásokon kívül az akasztásokat is.